Godmorgon, godmorgon!

Jaha, då var det litteraturseminarium och jag har inte pluggat nånting. D´oh! Ja, jag får väl försöka pladdra på så gott det går. Kanske köra den aggressiva stilen? Anfall är bästa försvar. Hmmm
Iofs så tycker jag att kurslitteraturen var rätt kass (även om jag inte har läst kompendiet) och bara tanken om att det skulle finnas nån slags objektiv sanning att förhålla sig till tycker jag är så absurd.

Det är ju inte drirekt svårt att titta på gamla tidningstexter och se hur samhällsklimatet påverkade det som skrevs. Vilka föreställningar, myter och normer som rådde just då. Men det är inte lika lätt att göra med tidningen som kom igår. Om vi skulle vara medvetna om alla våra fördomar så skulle de ju inte existera eller reproduceras i den grad de görs.

Och det handlar inte bara om fördomar om svenskar vs invandrare utan om allt i samhället. Fördomar om hur män och kvinnor ska vara. Schablonbilder av innerstan/förorten, synen på lågutbildade, lantisar, Leffe på fabriken i Karlstad. Allt som skrivs genomsyras av våra fördomar och det kanske måste göra det... kanske måste följa någon slags berättarmall för att vi över huvudtaget ska förstå vad det är vi läser. men att påstå att det går att lyfta fram sanningar på ett objektivt sätt utan att lägga in värderingar eller fördomar är inte bara naivt det är korkat.

Men visst kan man säkert göra bra journalistik utifrån de förutsättningar man har, särskilt om man är medveten om att man har en massa fördomar och aktivt går in för att ifrågasätta dem. Det tror jag.  Men jag tror man ska akta sig för att sätta sig över hela journalistkåren och tro sig vara så mycket bättre, fördomsfriare och klarsyntare bara för att man har läst en bok.
Objektivitet är väl också en föreställning som man kanske kommer skratta åt om 20 år... ha ha

Kommentarer
Postat av: stina

tykte oxå att krsliiteraturen var sådär, gillade ambitionen i mörkmagi i vita medier, men den känns lite old news. Elementsboken tyckte jag var skum, den handlade ju jättemycket om lokaljouralism i usa, känns lite konstigt. Kunde de inte hitta något bättre?

2005-12-08 @ 09:59:31
URL: http://girle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0