Sjysst söndagskäk!

Det luktar gott från köket. Älsklingen håller på och fixar till lite inbakad fläskfilé med gorgonzolasås. Det kan nog behövas efter den här helgen. Om inte annat så för att det är så satans, jävla kallt att tankarna fryser om man inte har mössa på sig.

Var och åt julbord med föräldrarna igår, det var ju gott och så men varför måste de envisas med att dränka oss i presenter och betala allt från minsta bulle till hela julbordskalaset? Vi hade bestämt att vi inte skulle köpa några julklappar till varandra i år. Som om de skulle bry sig. Alla älskar ju att få julklappar, eller hur? Vi köper bara julklappar för att vi tycker det är så sjuuuuukt kul! yada, yada, yada...
 
Det är rätt jobbigt faktiskt.  Men det är ännu jobbigare att behöva bråka med dem så jag håller käften och låter dem köpa sig lite kärlek, bara umgänget med dem flyter utan större kontroverser. När de har varit här en helg har jag ju iallafall uppfyllt min plikt som god dotter och slipper få dåligt samvete.

Och idag var vi på en plågsam tillställning som min mamma pratat om sedan i somras nån gång. Dramatiserad julvisning av Hallwyllska palatset. Jättekul. Särskilt när man har en sambo som undrar varför man måste gå och kolla på nåt överklassmuseum inne i stan en söndag (kan bara hålla med) men för att inte förstöra den trevliga familjesöndagen drog jag med honom (eller för att undvika frågor av typen, varför följde inte C med? har ni det bra tillsammans? )

Gick och lyssnade på min kära mors åååh, aaah, och titta! och försökte le och humma snällt när hon kom med sina haranger "åh, är det inte fantasktiskt!" "tänk att de byggde ett sånt palats mitt inne i stan" "är det inte det underbaraste du varit på", jag ville ju inte släcka tindret i hennes ögon även om jag tycker att man gott kunde riva skräpet och bygga bostäder för levande människor istället.

Så efter en obligatorisk lunch på max (till min pappas förtjusning) fick vi sätta oss på pendeln igen och åka hem till lugna förorten.  Jag lovar, jag kommer aldrig nånsin flytta in till stan! Det är hysteriskt.

Enda fördelen är att det går t-bana och tåg överallt och att det finns matställen i varje gathörn om man inte orkar laga själv.  Annars är innerstan inte annat än en överhypad, sönderstressad håla med fler bönder än norrlands inland, de har bara bytt skoteroverallen mot designerjeans och dricker övervärderade drinkar istället för hembränt.

Nej, tacka vet jag förorten. Eller förorterna. Alla ställen där det fortfarande bor riktiga människor som inte tycker att barn är äckliga och stör gatubilden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0