Konsumera mera!

Ja, jag erkänner. Det är mitt fel att arbetslösheten ser ut som den gör. Jag shoppar helt enkelt inte tillräckligt mycket. Visst har det blivit en hel del impulsköp på sistone men nivåerna på min konsumtion är alldeles för fjuttiga för att generera minsta lilla jobb. Så jag tar på mig skulden helt och fullt.

I dagens aftonbladet läser jag att svenskarna konsumerar för lite, därför skapas heller inga nya jobb. Det är vårt eget fel alltså. Men det som fångar mitt intresse är meningen "konsumtionen är visserligen hög, men den vägrar växa". Nej, det kanske finns en gräns för hur mycket folk orkar shoppa loss?

Inte för att jag tror att gränsen är nådd än på långa vägar men det ger en onekligen en tankeställare. kanske är det så att det finns fler än jag som tycker det finns viktigare saker i världen än att ha de nyaste och prylarna, trendigaste kläderna och som tycker att hela mentaliteten bakom slit och släng samhället ger en lite bitter eftersmak.

Är det allra viktigaste här i världen att köpa, köpa, köpa så mycket man orkar? Och för att kunna göra det måste man jobba, jobba, jobba. Sopberget växer, glaciären smälter med allehanda konstiga väderförändringar som följd. Men så länge vi fortsätter konsumera så fungerar iallafall vårt samhälle. Kanske är det på tiden att vi börjar fundera på om det är just ett sådant samhälle vi vill ha. Uppenbarligen är det så, eller är det bara för sent att göra något åt det?

Bäst att hålla tummarna och hoppas att växthuseffekten inte har hunnit få alltför orimliga proportioner innan jag dör. Så är allt frid och fröjd...


Kommentarer
Postat av: Idaringa

Great site, keep up the great work

2009-01-12 @ 15:31:11
URL: http://idaringa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0