Jornalistikens problem

Hade en ganska intressant föreläsning igår som gick under titeln "vad är journalistik?". Väldigt basic och inga nyheter direkt, det som var intressant var att få höra det från en person som faktiskt jobbat som journalist under väldigt många år.

Journalistiken har enligt mig stora problem med sin trovärdighet och dessa problem är ett direkt resultat av två saker, snedrekryteringen till journalistyrket och den ensidiga nyhetsvärderingen.
Hur ofta hör man egentligen inte kommentarer som "men bara för att det står i tidningen behöver det ju inte vara sant?" . Jag tycker att det är en jävligt sund inställning som faktiskt gynnar demokratin eftersom den begränsar mediers makt en aning. Samtidigt är det medier som sätter dagordningen för vilka ämnen vi överhuvudtaget ska diskutera, vilka nyheter som faktiskt kommer till allmänhetens kännedom.

Tillbaka till huvudspåret.

Snedrekryteringen är ett problem i hela samhället, inte bara inom journalistiken men kanske allvarligare där eftersom medier har tagit på sig en uppgift att förmedla bitar av verkligheten till allmänheten. Om journalistkåren då består till största delen av infödd svensk medelklass är det inte så svårt att se att bilden av verkligheten blir ganska ensidig. 
På samma sätt med nyhetsvärderingen. Om alla medier är överrens om vad som är viktiga nyheter och det enbart är marginella skillnader mellan olika medier i hur de viktiga nyheterna framställs vad händer då med verklighetesbilden?

Man kanske kan invända och säga att medier inte har som främsta uppgift att spegla verkligheten utan att det är upp till varje läsare att bedöma och jag håller med, tanken på objektiva medier och journalister är ganska naiv, det finns inga objektiva människor.
Problemet är att när bilden av världen som beskrivs i medier är så homogen samtidigt som samhället blir mer och mer mångfaldigt så skadar det mediernas trovärdighet. Om jag inte känner igen mig i det som visas på TV eller skrivs i tidningar så kommer jag till slut inte tro på något annat än det jag själv ser med mina egna ögon. Och det är ett stort demokratiskt problem.
jag tror att medier har en upggift att fylla, som bärare av information, men frågan är om förmågan att göra det inte är på väg att försvinna i takt med att trovärdigheten sjunker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0