Klargörande

Att jag skriver om journalistikens problem kan verka lite pretentiöst men jag har inga som helst ambitioner att ändra på det (så naiv är jag inte, herregud jag börjar ju närma mig 30!). Men jag måste ändå skriva om hur jag uppfattar det eftersom jag måste ha någonstans att göra av min frustration.

Ibland känner jag den där klumpen av ångest i bröstet som talar om för mig hur det ligger till. Att jag enligt statistiken inte har speciellt stora möjligheter att få ett jobb efter min utbildning.

Jag är närmare 30, har ett barn och kanske funderar på fler, dessturom har jag arbetarklassbakgrund vilket gör det hela värre eftersom jag inte har den minsta lilla kontakt i mediebranschen. Dessutom är jag inte speciellt bra på att tala för mig själv så ni ser, chanserna att få ett jobb är kanske inte lysande.

fast jag brukar spotta på den där ångestklumpen och säga att statistik är faktiskt bara statisktik, den säger inte så mycket om individuella förhållanden och jag är faktiskt jävligt bra på det jag gör. Jag är intelligent och analytisk, har lätt för att sätta in saker i sitt sammanhang och det tar väl i snitt 5 minuter för mig att lära mig något nytt. Dessutom är jag extremt nyfiken av mig, gillar att gräva och rota i saker och ting (på gott och ont kanske?)

Nä, jag ska inte fundera på framtiden mer, det är deprimerande (även om jag inte vill erkänna det) att tänka på att det faktiskt inte (i journalistyrket som något annat yrke) är vad man gör som spelar roll utan vem man är. Och om jag står där när min utbildning är klar och ser mina medelmåttiga kursare (som dock är yngre och upfödda i Älsvsjö med akademikerbakgrund) få jobb samtidigt som jag får arbeta på Posten för att få en inkomst, då kommer jag bli jävligt bitter.
Men vem har sagt att det kommer bli så?

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag känner igen den där ångestklumpen till punkt och pricka. Jag tycker också att jag är bra, men har inte självförtroende nog att riktigt stå för det. :-) Jag funderar mycket på min framtid och vet vad jag vill, men hur kommer jag dit? Var finner jag platsen där jag kan visa min förträfflighet och få det där breaket? Utan kontakter eller allt för många meriter...

2005-09-04 @ 18:09:42
URL: http://www.ace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0