Kvinnligt sex

Varför är det så tabu med kvinnlig sexualitet?
Var inne på ett forum där det mest är tjejer som huserar och deltog i en liten enkät om hur många sexpartners man haft.
Det som slog mig var att alla som haft mer än typ 10 sexpartners verkade känna sig tvugna att ursäkta eller förklara sig. Flera som skrev att de hade haft många sexpartners var anonyma, några skrev att de skämdes eller iallafall inte direkt var stolta över det.
Varför?
Vad är det som är så jävla farligt med att vara kåt? Att ha sex bara för att ha sex är tydligen något som många tjejer skäms över.
Nä, jag blir förbannad. Lever den gamla föreställningen om aktiva män vs passiva kvinnor fortfarande kvar i så hög grad att vi kvinnor måste skämmas över vår sexualitet?

På föräldragruppen som jag och min sambo deltog i innan vår dotter föddes togs det upp olika problem man kan stöta på i en parrelation efter att man fått barn.
Något som slog mig efteråt var hur många antaganden som bygger på att män är aktiva och kvinnor passiva.

Till exempel diskuterades sex efter förlossningen och att männen måste ha förståelse för att det kan vara smärtsamt för kvinnan att ha sex i början och att lusten kanske försvinner ett tag.
Som om män verkligen var vandrande penisar som bara går genom livet strävandes efter utlösning.
Inte ett ord om vad man gör som kvinna om man verkligen själv är kåt men inte kan ha sex pga sköra slemhinnor.

Nä, mer sex åt kvinnorna! Dags att skrota det gamla uttrycket "att sätta på någon", det är verkligen inte så det fungerar...


Kommentarer
Postat av: Darkangel

Så trista dom var då.
Jag brukar ha problem med män som krånglar och får huvudvärk och inte vill och...
Medan jag aldrig får huvudvärk när det är dags för sex.
Är bara glad för min förmåga att känna lust och vara kåt.
Ja, fram för mer sex åt kvinnorna.
/D

2005-09-29 @ 23:29:12
URL: http://pyret.blogg.se/
Postat av: Anonym

är en av de anonyma i forumet du skrev om :-) och jag kan bara hålla med dej - mer sex åt kvinnorna

2005-10-01 @ 11:55:50
Postat av: Samma

Häromdagen pratade jag med en tjej som menade att det är synd om killar på sommaren, för att tjejer går runt i korta kjolar och urringade linnen. Hon såg killar som kåta djur. Lite hud och de kan inte hejda sig. Jag försökte få henne att inse att det inte är så. I såfall är det lika synd om oss tjejer när killarna går i shorts och bara överkroppar. Hon kunde inte förså. Det är sorgligt.

2005-10-01 @ 18:11:07
Postat av: Daga

"Aktiva män och passiva kvinnor", är verkligen ett evigt tema. Läskigast är trots allt att vi anpassar oss. Ibland känns det mer överkomligt att anpassa sig till en stereotyp, än att vara arg på att de finns. Tråkigt att behöva erkänna. Jag är ständigt arg över att tvingas jobba mer, för att få mindre. Men ibland orkar jag inte ställa mig på tvären. Det tar så mycket energi. Mallen för den klassiska kvinnorollen har funnits så länge, och är allt för lätt att trä på sig. Vad ska man greppa utanför den? Jag för mitt eget lilla krig.

Spånade in på ett sidospår.. Bra inlägg!

D.

2005-10-02 @ 13:39:43
URL: http://detlilladramats.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0