Stackars Bosse Ringholm

Jag blir faktiskt riktigt arg när jag ser på TVnyheterna och tvingas lyssna på ett smygbandat privat samtal mellan Bosse Ringholm och en pressekreterare. Varför spelar man över huvud taget in det och ännu värre, sänder det i TV? Vad finns det för allmänintresse?

För mig är det ett solklart fall av brott mot pressens etiska regler (har hårdpluggat) och man undrar ju om vem som helst får spela in samtal i smyg och sända dem i media. Helt klart är ju att han inte var med på att det skulle sändas. Nej vem som helst får förstås inte spela in privata samtal, inte ens polisen om de inte misstänker brott. Men frågan är om det är ok bara för att man är journalist? Ingen lär någonsin åka dit på det iallafall.

För mig spelar det ingen roll vad han har sagt och i vilket sammanhang. Ett privat samtal är privat och det är knappast regeringens oficiella ståndpunkt att "polisen är slö".  Dessutom är det väl knappast en kontroversiell nyhet?

Även politiker är människor och bör ha rätt till ett privatliv. Att politiker i så hög grad inte anses ha rätt till ett privatliv är väl ett stort demokratiskt problem egentligen. För vem skulle vilja sitta i Bosse Ringholms sits idag? Inte jag iallafall.

Bosse, jag skickar en kram till dig idag...

Kommentarer
Postat av: Darkangel

Politiker måste få ha privata telefonsamtal. När jag såg nyheterna igår kändes det helt absurt. Jag undrar också varför man sände skiten i tv.

Vilken sorts politiker vill vi egentligen ha? Bosse har väl varit slätstruken nog.
Måste alla ha en helt fläckfri bakgrund. Leva ett helt perfekt liv. Aldrig säga, göra eller ens tänka något som enligt massmedia är fel.

Blir vi "vanliga" människor verkligen så otroligt upprörda över att Bosse uttrycker sina åsikter i ett privat telefonsamtal? Jag tror inte det.
Jag struntar numera i att politiker pinkar i blomkrukor också.

Jag vill se levande människor i politiken. Inte robotar.

2005-09-20 @ 10:52:21
URL: http://pyret.blogg.se/
Postat av: Smilla

Håller med om att levande människor i politiken är bra. Jag kan tycka att han borde stått för det han sa och inte ursäkta sig så mycket som han gjorde efter uttalandet. Han skulle säkert vinna mångas röster på att vara så uppriktig som han var i telefonen. Men han var väl tvungen till att ursäkta sig för att inte väcka anstöt. Politisk korrekt är det enda rätta tydligen.

2005-09-20 @ 18:24:15
URL: http://smilla.blogg.se
Postat av: Lillebror David

Hmm.. tänkte skriva nått, men glömde bort de. Jag har blogg me nu förresten. www.Dajv.blogg.se

2005-09-20 @ 23:42:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0