Statistik - vår tids spågumma?

Varje dag blir jag lika förvånad och förundrar över all denna statistik som översvämmar gratistidningarna.
exempel:
Kvinnor i söderort löper större risk att få hjärtattack
invandrare lever kortare
täbybor lyckligast i Sverige
unga korttidsarbetslösa får lägre lön resten av livet

Det jag inte förstår är vad all denna statistik och dessa undersökningar går ut på?
Om man är kvinna boende i söderförort, löper man mindre risk att dö tidigt om man flyttar till Täby? Eller vad ska man göra om man är ung och korttidsarbetslös? Vänta på att få bli långtidsarbetslös?

Det är som med den mesta annan nyhetsjournalistik. Drar upp en massa problem, visar dem, belyser dem och lämnar dem åt sitt öde. Den frågar aldrig varför. Varför har kvinnor som bor i söderförort svårare levnadsförhållanden? Vad kan man göra åt det? Är lösningen att flytta eller går problemet djupare än till bostadsorten?

Jag bara väntar på att det ska komma självtester i Metro och City (och senare DN) där man kan kryssa i olika rutor och se hur länge man kommer leva.

kvinna - check
rökare - nej, men fd. så det får bli ett halvt kryss
söderförort - ja
barn - check
inkomst - nja, just nu lever jag på CSN


rassel, rassel..... jag har 58 år kvar att leva!

Jag undrar om våra nyhetstidningar inte egentligen är en produkt skapad av statistiska centralbyrån. De måste ju vara de som tjänar mest på all denna statistik som presenteras dag ut och dag in


Kommentarer
Postat av: Pedervanja

The spam is very bad everywhere. anyway really enjoy your site

2008-10-08 @ 14:17:49
URL: http://pedervanja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0