SVT underskattar sin publik

Har tillbringat morgonen med att kolla på Grand Designs på Discovery. När jag skaffar digitalbox kommer jag beställa alla varianter som finns av Discovery. De flesta av mina favoritprogram går ju faktiskt där.

Jag älskar att se program som Orange county choppers och American hot rods - där får man följa bygget av motorcyklar eller bilar. Grand Design är ett nytt favoritprogram som jag precis upptäckt, där följer man familjet som bygger stora hus.

Uppräkningen kan bli lång. Mythbusters, ett annat favvoprogram som lätt skulle kunna göras i en svensk version. Eller programmet på en amerikansk akutmottagning - det är helt underbart! (fast lite läskigt när man får se knivar instuckna i huvuden och liknande). Det finns även en serie där man får följa arbetare på farliga projekt som att bygga oljeriggar eller när de byggde Turning Torso i Malmö.

Jag älskar helt enkelt reality-TV i sin renaste form. Dokumentärer och Infotainment. Jag vill ha MER sånt i svensk TV och SVT har ju redan ett försprång på den fronten så jag fattar helt enkelt inte varför de har bestämt sig för att satsa mer på drama och mindre på samhälle och dokumentärer?? Vem fan vill ha drama när verkligheten överträffar dikten med hästlängder?

Det bästa programmet i år var väl ändå dokumentären "Sheriffen i Ryd", jag älskade den! För att inte tala om Uppdrag Granskning som borde få bra mycket mer utrymme.
En eloge också till Musikbyrån som är sveriges bästa musikprogram. SVT är hittills den enda kanal som sänt alla de bra musikdokumentärer som verkar sprutas ut från brittiska BBC. Den om Soulens historia var lysande, liksom reggaedokumentären som gick i tre delar, och den om Bob Marleys liv.

Ok, jag erkänner, jag är en riktig TV junkie, men förhoppningsvis lär ju mitt TV-beroende minska drastiskt om tablån går mot en mer homogen inriktning mot töntiga dramaserier och fredagsnöjen. Jag kräks verkligen på familjeunderhållning *kräk*.

Varför, varför, varför gör ni inte det ni är bra på Svt??


Kommentarer
Postat av: Maxmelissa

Excellent site.

2010-05-26 @ 10:53:48
URL: http://maxmelissa.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0