Nej, tack. Jag vill inte jobba mer...

Jag stör mig så fruktansvärt på den nya regeringen. Det riktigt kryper i mig när jag läser pressmeddelandet om skattelättnader av "hushållsnära tjänster". Och det har inte med förslaget i sig att göra.
Jag har inget emot om folk vill betala för att få sin bil tvättad eller maten lagad eller vardagsrummet städat.
Jag kan ha vissa invändningar emot att sådant ska skattesubvensioneras samtidigt som a-kasseersättningen och sjukpenningen sänks, men rent principiellt är jag inte emot att man kan köpa sådana tjänster.
Det är det andra som stör mig.
Det där med att man ska jobba mer.
Varför ska de som jobbar, jobba ännu mer?
Är det 8 timmars arbetsdag som är vägen till lycka, eller 10 timmar, eller varför inte 12 timmar?
Varför är det så jävla viktigt att vi jobbar ännu mer?

Det jag (och enligt undersökningar de flesta svenska småbarnsföräldrar) vill är inte att jobba mer, det är att ha mer fritid.
Jag skiter i om det är lite stökigt hemma. Jag kan välja att inte städa om jag inte har lust, det tar inte kål på mig även om det blir lite äckligt ett tag. Jag kan välja att gå på en massa aktiviteter på kvällarna eller att ligga i sängen och se på vassaloppet i fem timmar. Jag kan vara flexibel med städningen och ta det när jag känner för det men om jag skulle börja jobba mer så kan jag inte välja bort det sedan.

Oavsett hur intressant och stimulerande jobb man har så är det inte det som ger livet mening. Jag jobbar hellre med något som ger mig stimulans (och hög lön) men jag arbetar för att leva, jag lever inte för att arbeta.
Så varför i hela världen ska jag jobba mer när det finns folk som inte får jobba alls? Vore det inte bättre om vi alla delade på jobben och jobbade lite mindre?

Kommentarer
Postat av: Mocca

Exakt!!! Varför ska dom som redan har ett jobb, jobba mer?!
Och varför ska vi andra subventionera mera....och varför hinner inte föräldrarna både jobba och "sköta" hemmet? Mina föräldrar hann med båda sakerna, så vad är skillnaden idag?

2007-03-12 @ 19:22:09
URL: http://mocca.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0