Arg bitter och ful

Jag är en bitterfitta.
Inte en sån där skönt cynisk ung och arg tjej. Utan en bitter närmare-30 småbarnsmorsa som aldrig får vad hon förtjänar och låter sin ilska gå ut över andra.

jag ska säga precis vad jag hatar.

Jag hatar att behöva slicka arsle och söka jobb som jag vet att jag inte kommer få eftersom mina ansökningsbrev suger. Jag söker för fan inte jobb som försäljare utan som journalist.

Jag hatar att alltid behöva vara positiv och se saker från den ljusa sidan.

Jag hatar att det kommer små 20-åringar från gymnasiet som inte ens kan skriva och får jobb som proffstyckare på Expressen. De bara tycker och tycker och tycker meningslösheter till idiotierna sprutar som diarré ur deras munnar som de aldrig lyckas stänga. Och folk (jag) lägger ner tid på att läsa meningslösheterna och bryr sig så pass mycket att det blir irriterande.

Och så hatar jag att dessa klonade proffstyckare i 20-nånting-åldern senare får seriösa journalistjobb trots att de aldrig gjort något seriöst i hela sitt liv.

Sen hatar jag att jag anses vara för gammal för att vara ung och lovande men för ung för att ha nån form av erfarenhet. Och så hatar jag att ingen överhuvudtaget bryr sig om vad som skrivs i tidningarna. Huvudsaken att det produceras snabbt, mycket och att det säljer.

Jag hatar att Aftonbladet sitter och dammsuger utländska nättidningar efter smaskigheter som "familjetragedi - hängde sig själv och sina fyra barn". Och jag hatar mig själv för att jag läser det och kommer ihåg det och irriterar mig på det. Och jag hatar mig själv för att jag föredrar Aftonbladet framför DN fastän DN anses lite finare även om det är samma meningslösa nyheter som skrivs, sänds, visas om och om igen i alla tillgängliga medier.

Framförallt hatar jag mig själv för att jag valde att utbilda mig till ett yrke som varje människa vill ha och där det inte är kvalitet (som om jag skulle besitta någon sådan), utan hur mycket skit du lyckas spruta ur dig på en dag, som räknas.

Och så hatar jag mig själv för att jag bryr mig, för att jag inte lägger ner, ger upp, stänger av alla tankar på att det skulle kunna gå någorlunda bra för mig.

Du är inte vad du är, du är vad andra säger att du är.

Kan ni inte bara sluta prata!

Kommentarer
Postat av: Linda Culibrk

Jag ser det så här- bitterhet och ilska ger mig drivkraft till att nå det jag vill ha.
Det kommer säkert du också göra.
I övrigt åt jag Canneloni till lunch jag med.
/Linda

2007-05-30 @ 15:44:17
URL: http://blogg.aftonbladet.se/251
Postat av: Anna

Linda:
don´t bet on it. Ingen vill ha en bitter gammal småbarnsmorsa. Men cannelloni är alltid gott.

2007-05-30 @ 15:52:39
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: Catya

Jag är den bittraste personen jag känner.
Det är underbart. Man har alltid en ursäkt då.
Jag är även den bittraste personen min bror känner, så jag har gjort mig ett namn.

2007-05-30 @ 19:19:24
URL: http://tokboll.blogspot.com
Postat av: Axellina

Very nice site. Well laid out.

2010-03-29 @ 14:42:45
URL: http://axellina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0