Utmanat mina rädslor

Jag gillar inte att söka jobb. Faktum är att jag HATAR att söka jobb. Hela processen är liksom nedslående, smått förnedrande och deprimerande. Helst vill jag bara bli erbjuden jobb av nån jag känner, eller nån bekants bekant. Inte behöva vara självsäker (men ödmjuk) positiv och sprudlande och en mästare i att undvika att säga fel saker men samtidigt vara originell och personlig. Egentligen är det ju falsk marknadsföring. Eftersom jobbsökande går ut på att vara den man tror att företaget vill ha och inte att vara sig själv så kan ju företaget aldrig riktigt veta vad de får förän det är försent...

Men idag har jag iallafall varit duktig och sökt inte mindre än två nya jobb! 
Två jobb som jag verkligen vill ha också. Dessutom var jag modig nog att ringa upp det ena stället för att ställa lite relevanta frågor om jobbet. 
Det kändes faktiskt bra! Inte för att jag tror att jag kommer få jobbet iallafall... jag menar, de känner ju inte mig och jag är inte nån vidare säljare. Egentligen borde arbetsförmedlingen (som jag hoppas att jag aldrig kommer behöva besöka) ha nån kurs i "sälj dig själv på bästa sätt - inte bara för prostituerade".

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag håller med dig. Usch, söka jobb och gå på intervjuer är inte kul... Men å andra sidan är det inte kul att gå till ett jobb varje dag som man inte trivs med heller. Och visst är det falsk marknadsföring. Från båda sidor egentligen. Den sökande belyser bara sina positiva och fiktiva sidor. Företaget lovar guld & gröna skogar och får allt att verka kanonbra. Det blir ett rätt tufft uppvaknande några månader senare.

2007-05-25 @ 14:07:43
URL: http://www.ace.blogg.se
Postat av: Linda H

Modigt av dig att ringa upp! Jag söker jobb nu och det är skitjobbigt. Jag vet inte vad för relevanta frågor som jag skall ställa eller hur jag ska göra för att verka intressant för företaget,shit hur gör man egentligen? Tips tas gärna emot eftersom jag totalt tappat lusten.

2007-05-25 @ 16:04:56
Postat av: Mocca

Bra att du ringde upp! Då har de ju en röst till ansökan som kommer in. Min känsla är att ganska många noterar att man har ringt, så jag brukar hänvisa till samtalet när jag sedan skickar in min aansökningar.
Hang in there ;)
*håller tummarna*

2007-05-25 @ 17:09:43
URL: http://mocca.blogsome.com
Postat av: Sanna

Jag väntar liksom på det där bananskalet jag ska halka på, mitt genombrott, den där dagen som man kan läsa om i alla intervjuer "Jag bara var på rätt plats på rätt tidpunkt". Liksom det där väntar jag på. När kommer det??!! Typ "världskänd genom att att handla en gurka på ICA", typ så blev jag upptäckt som filmstjärna.
Du är duktig som söker fastän att du tycker att det är jobbigt!

2007-05-26 @ 18:28:32
URL: http://sannalivsnjutaren.blogg.se
Postat av: Anna

Lotta:
Ja hu! har man otur blir det ett hemskt uppvaknande
Linda H:
nej vad ska man ställa för frågor? Stället jag ringde upp var iofs ganska bra eftersom deras annons var luddigt formulerad så jag frågade lite om arbetsuppgifterna, hur många som jobbade på stället, om det var projektanställning eller fast och såna grejer.
Mocca:
Jag håller tummarna men har inte så mycket hopp
Sanna:
Jag väntar också på bananskalet :D var är alla jävla bananer?

2007-05-27 @ 08:21:37
URL: http://litenoettrig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0