Min utbildning är ett skämt

Japp, det är det jag är arg och frustrerad över.

Jag menar jag lägger ner massor av min tidd och mina pengar på att gå en högskoleutbildning, och det var inte lätt att komma in kan jag säga, antagningspoängen var hög och det var många sökande.
Nu är jag inne på fjärde terminen och vi ska äntligen komma igång med journalistik studierna som jag har väntat och väntat på.

Vad händer?
Vi har knappt några föreläsningar och de vi har går igenom mycket sånt vi redan har läst. Lärarna har ingen aning om vad vi har för förkunskaper vilket leder till att vi får sitta och läsa källkritik igen samt en massa annan irrelevant dynga.
Eftersom kursen heter praktisk journalistik kan man ju kanske förvänta sig en del praktiska övningar. Hmmm, ja.
Den första fempoängskursen är snart avklarad och de examinerande delarna har varit
1. ett referat om 1000 tecken
2. en intervju på 3000 tecken
3. en layoutövning på intervjun

och nu kommer jag till det bästa. Igår hade vi en föreläsning om layout och fick instruktioner för hur texten skulle layoutas. Det bästa är att vi inte har fått gå igenom något layoutprogram. Det vi fick göra i datasalen var klippa och klistra i photoshop samt lägga in bilder i ett word dokument. Jag skäms! Det är värre än dagisnivå!

Mellan 14 och 17 hade vi eget layoutarbete men ingen datasal var bokad. Självklart var alla datorer upptagna men jag lyckades sno åt mig en plats i en av de två datasalarna som har Indesign programmet. Inte för att jag någonsin har jobbat med indesign men det var ganska likt pagemaker så jag lyckade få till något iallafall.

Ja, ja. Nu är jag iallafall väldigt osäker påom jag ska fotsätta på programmet öht. Tycker mer och mer att de som redan hoppat av (två tredjedelar av kursen) har gjort ett smartare val än vi som fortsätter hoppas på att det kommer bli bättre.

Jag känner inte att jag har råd och tid att gå ett och ett halvt år till på en utbildning som varken komemr leda till jobb eller kunskaper. Och om jag själv måste se till att lära mig allt så kan jag ju lika gärna göra det utan att gå på högskolan och betala för det. Kanske gå en kvällskurs på Poppius samtidigt som jag jobbar?

Alternativet att gå tillbaka till posten finns ju inte heller så just nu är det dödläge. Jag har inget egentligt val. Men jag skickade iallafall in en ansökan till ett jobb i kommunen igår, får se om det leder till nåt. Eller om plugget blir bättre. Just nu känner jag mig inte så studiemotiverad iallafall.

Kommentarer
Postat av: Johan

Det låter verkligen som ett skämt beträffande det där med 'klipp & klistra' !

Sorgligt.

2005-09-24 @ 08:41:47
URL: http://vision.blogg.se
Postat av: Strukturalisten

Hmm Anna. Sluta inte men ställ krav på lärarna. Det är för f-n de3ras jobb och ligga på en rätt nivå. Annars får du väl skriva till högskoleverket och se till att de gör ngt.

2005-09-24 @ 20:15:38
URL: http://www.strukturalisten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0