hatade uttryck 1

Tänkte börja samla på uttryck som jag verkligen avskyr!
Här kommer det första (som jag för övrigt stötte på efter ett inlägg i glamourbloggen)

"En kvinna kan vara sexig OCH kompetent"

Klart att en kvinna kan vara både sexig och kompetent. En kvinna kan även vara ful och kompetent, eller sexig och korkad, eller ful och korkad. Kvinnor är nämligen som män, de kommer i alla möjliga olika varianter. Det som stör mig är det där OCH:et som finns där liksom för att betona att trots att en kvinna är ett objekt så kan hon vara andra saker också, i andra hand förstås. För säger man: en kvinna kan vara både kompetent OCH sexig, blir ju meningen en annan...

Inte fan är det någonsin nån som påpekar att en man minsann kan vara både sexig och kompetent? Nä, jag har aldrig hört det iallafall.
Att säga att en kvinna kan vara både sexig och kompetent är detsamma som att säga att en kvinna kan vara kompetent. Som om det vore något att tvivla på.

Jag skiter i sexigheten! Folk får se ut hur de vill, gå omkring i rosa stilettklackar eller bruna kängor.  Jag sätter gärna på mig rosa spetsunderkläder och lockar håret. Eller så slafsar jag omkring i grå urtvättade träningsbrallor. Men jag tycker inte att det ska vara det viktigaste. Vad jag (som kvinna) har på mig eller inte har på mig. Om jag är präktig, utmanande eller förslappad OCH nånting annat.

En man kan vara kompetent OCH sexig.
En kvinna kan vara sexig OCH kompetent.

sug på den

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0