Till Ebbas försvar

jag blev grymt irriterad när jag läste dagens krönika i City. Där ironiserar Pelle Ekman över Ebba von Sydows bok Ebbas stil.

"Kan man stänga av Ebba von Sydow? Nu har hon skrivit en bebisrosa bok ”Ebbas stil”. Jösses, flickor, här får ni minsann veta vad som är viktigt att veta om ni vill veta vad som är snyggt, det vill säga viktigt att veta. Doris Day återuppstår som ideal. Det är inte ens ironi, däremot 2006 vilket oroar."

Jag har själv inte mycket til övers för Ebba von Sydow, jag delar inte riktigt hennes klädsmak (och definitivt inte hennes klädkonto) dessutom tycker jag hon är ute och cyklar när hon kallar sig själv arbetarklass och jag tror  inte hon skulle vara där hon är idag om hon verkligen hade arbetarklassbakgrund.
Men ändå, vad är det som ger en medelålders man rätten att dissa henne, och inte bara henne utan även hennes läsare, de som gillar boken eller det som står i vecko-revyn, de som klär sig som Ebba?
Jag skulle vilja köra ner boken i halsen på honom och skrika. Det är bara mode! Fattar du? vad spelar det för roll om det är inne att se ut som Doris Day? Är det fel på alla kvinnor som klär sig som Ebba, eller gillar mode överhuvudtaget? kan man inte vara kompetent och snygg?

Jag blir inte irriterad över att han dissar Ebba (det har jag gjort själv nån gång) utan över att han sätter sig som domare över hur kvinnor får eller inte får se ut. Att säga "en tjej som vill se ut som Doris Day är dum i huvudet" är precis lika illa som att säga att "alla feminister är fula och luktar svett".
Den dan någon kommer och säger åt dig Pelle Ekman hur du ska se ut eller inte, då har du rätt att uttala dig!

Kommentarer
Postat av: moni

Bra rutet! Jag håller med dig till punkt och pricka! Jäkligt bra skrivet!

2006-04-10 @ 19:38:28
URL: http://monitor.blogg.se
Postat av: Stina

bra anna! Fick faktiskt boken i present av mamma, den är lite rolig att läsa. Varför måste människor hel tiden trcka ner varandra? jag blir så less...

2006-04-11 @ 18:16:44
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: Sophie

Jag tror att Pelle Ekman är en feg liten skit som har insätt Ebbas enorma möjlighet att kunna påverka folk, där iblad många små tjejer som läser hennes blogg slaviskt! Pelle är enbart rädd för kvinnor med makt tror jag och han har insätt vart Ebba kan vara om tio år.... Jag är heller ingent fan av Ebba, jag tycker att hon har en obehaglig attityd och inställning till mode. Mode ska vara roligt och härligt, inte något som man måste följa med ute-och innelistor, eller köpa svindyra märkeskläder som enligt Ebba sedan är helt ute efter två månader....läskigt att hon matar alla dessa små och osäkra tjejer med denna information om hur modet ska fungera! Nä nu får jag sluta klaga på Ebba, jag kan hålla på i evighet!;)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2006-04-15 @ 11:37:37
URL: http://sophiesfashion.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0