Faktum har bättrat sig

från det första programmet jag såg till det som sändes igår har det hänt något. Den flamsiga, tramsigheten har tonats ner en hel del och nu tror jag att de har hittat fram dit de vill från början. Seriösa ämnen behandlas på ett lättsamt sätt utan att det blir parodi.

Gårdagens inslag om hur flyktingar väljs in var skrämmande och det var med avsmak jag lyssnade på diverse representanter för svenska staten sitta och prata om "urval" och "integrationspotential". Jag förstod aldrig varför de måste ha människor att välja mellan?

Om Sverige får ta emot 1700 kvotflyktingar är det väl bara att ta dem som UNHCR redan har valt ut. Jag förstår inte problemet?
"om vi ska välja 1700 måste vi ju ha åtminstone 2000 så att vi har några att välja mellan" (inte ordagrant citerat men ungefär så...) sa en klyftig gubbe.
Det är väl inte nån jävla kreatursutställning det handlar om?? "nu ska vi välja de starkaste och finaste korna till stallet hö hö"

Det handlar om människor som flyr ifrån omänskliga förhållanden som behöver skydd, som behöver någonstans där de kan bo utan att frukta för sitt eller sin familjs liv.
Då kan man väl inte hålla på och snacka om att man måste ta in folk som har en "chans att trivas" i Sverige. Hallå?? Vad är det för jävla sjuk-muppar som bestämmer i det här samhället egentligen??

fan jag blir så arg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0