Jag hatar!

Jag hatar människor som inte kan se... som  vägrar att prata om människor utan hellre pratar om utbud och efterfrågan på arbetskraft. Som skrattar åt andra människors indignation över samhällets orättvisor och istället cyniskt påpekar att vissa människor (s kompetens?) är värda mer än andra.
Som menar att upprördheten över löneskillnaderna i samhället är en släng av "den svenska avundsjukan".

Är det avundsjuka att önska att pengarna skulle räcka en hel månad?
Är det avundsjuka att önska sig ett jobb att gå till varje dag?
Är det avundsjuka att önska sig att få jobba med det man utbildat sig till?
Är det avundsjuka att anse att världen skulle bli en bättre plats om de som hade väldigt mycket valde att dela med sig av det istället för att samla på hög?

Att prata om människor som om de inte vore riktiga, levande individer. Sånt gör mig förbannad. Att se människor enbart som brickor i ett spel där marknaden bestämmer ett värde i form av utbud och efterfrågan. Jag blir galen!
Om marknaden säger att du är värd 5000 kronor i månaden så spelar det ingen roll att du inte kan leva på det. Sådana är reglerna. Det finns inga minimilöner i deras värld. Det finns inget som heter rättvisa, inget som heter grundläggande mänskliga rättigheter.
Det är den starkes rätt som gäller i deras värld.
(fast jag tror nog att de skulle tänka om ifall de för några dagar skulle få byta plats med en som inte var riktigt lika stark)

Om ett företag tjänar på att förlägga sin produktion till Kina så är det väl bra. Mer tillväxt! We like. Att denna ökade tillväxt är beroende av att kinesiska arbetare jobbar under slavliknande förhållanden spelar ingen roll. De slavande kineserna nämns inte ens, de finns inte i medvetandet eftersom vi har valt att kalla dem produktionen.
Det blir en win-win situation! Vi kapar kostnadsmassan (läs: gör en massa svenska industriarbetare arbetslösa) samtidigt som vi förlägger produktionen i Kina (läs: utnyttjar kinesiska arbetare till bristningsgränsen) och på så sätt får vi tillgång till en ny marknad att kränga våra varor på. Halleluja!

Jag vägrar att tro att det finns kompetens som är så dyrbar att den inte kan ersättas samtidigt som det finns ett sånt överutbud av inkompetenta människor att deras jobb inte är värt någonting.
Jag skulle vilja se SEBs VD göra ett par handknutna mattor, sen kan vi börja prata kompetens.

Finns det ingen som vill göra jobbet för 30 000? Måste vi erbjuda 200 000 för att hitta någon? Eller två miljoner kanske?
jag är övertygad om att det finns många i Sverige som gärna skulle ta ett jobb med 30 000 i månadslön. Det är bara det att de aldrig någonsin blir erbjudna det jobbet.
- Men de som kan tänka sig att göra jobbet är inte kompetenta!
- Jaha, jag förstår, kompetens är något man föds med? Eller är det en gåva?
Jag är helt övertygad om att i princip vilken människa som helst kan bli kompetent inom vilket område som helst. (fast det är jag nog rätt ensam om att tro) de enda förutsättningarna som egentligen behövs är intresse och drivkraft.

Om Anitra Steen skulle bli arbetslös, utblottad och på något underligt sätt bli av med alla sina kontakter är jag helt övertygad om att hon skulle ha drivkraft nog att ställa sig på McDonalds och steka hamburgare. Om valet stod mellan hamburgare och tigga på tunnelbanan. Och jag är övertygad om att hon skulle ha drivkraft nog till att tigga på tunnelbanan om valet stod mellan att tigga och svälta ihjäl.

Ska man prata om något så tycker jag att man ska vara rak och tydlig med vad man säger. Prata inte om kostnadsmassa, tillgång och efterftågan, produktion och kompetens. Säg som det är istället! Vissa människor är värda mycket, andra är värda lite.  Vilka som är värda mycket eller lite bestäms av slumpen, eller var och av vem du råkar födas.

Att bli VD för ett stort företag är inget man kan plugga sig till. Det är något man föds till och förs in i genom ett komplext system av relationer och kontakter. Försök inte lura mig att en Mohammed lyckas lika bra efter Handelshögskolan som en Von eller Af. (För att inte tala om chansen att komma in på Handels)
Det är inte en fungerande marknad med utbud och efterfrågan. Skulle det vara lika lätt att göra karriär som VD som att bli sjuksköterska är jag övertygad om att lönerna skulle se ut därefter också.

Jag orkar inte ens skriva allt jag tänkte skriva. kalla mig kommunist om ni vill, I don´t care.
Det jag bryr mig om är att världen är så orättvis. Att vissa måste dö för att de inte har mat, medan andra får 30 miljoner i lön varje år.
Kalla det svensk avundsjuka om ni vill, isåfall är jag en stolt bärare av den svenska avundsjukan.

Jag tycker att  alla människor borde ha samma rättigheter och möjligheter vid födseln.
Självklart tycker jag att man ska kunna arbeta ihop en liten förmögenhet om man vill det. Men varje person ska ha samma möjligheter till det oavsett om de är födda i Teheran, Uganda eller USA, oavsett om de har snopp eller snippa och oavsett om deras föräldrar heter Bush eller Eken i efternamn.

Jag vet att det är en utopi.
jag vet att det inte kommer hända, särskilt inte under min livstid.
Jag vet att jag själv lever i en priviligierad del av världen. Att jag själv har fått möjlighet att studera, att tänka fritt och att leva i ett land med yttrandefrihet.
Men jag kan ändå inte sluta tänka på hur det borde vara. Hur det skulle kunna vara.


Och längst inne i den girigaste av alla människor finns fortfarande en liten människa av kött och blod. En exakt likadan som den som ligger döende i AIDS för att läkemedelsföretagen måste sälja sina mediciner så dyrt som möjligt för att den girige ska få mer att stoppa i sin plånbok.

För att citera bibeln:
kärleken till pengar är roten till allt ont


Kommentarer
Postat av: linda

jädrans vad du e bra! Jag röstar (om jag varit svensk, nu får jag inte .buhu..)..på DIG som statsminister!!

2006-03-29 @ 22:08:52
URL: http://lindamangat.blogspot.com
Postat av: Danne

Intressant text. Vilket får mig att tänka: "Man får ta tag i livet själv eftersom ingen annan konmmer att göra det" :)

2006-03-30 @ 08:51:59
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Tanya

Eldigt och jävligt inspirerande inlägg! Även jag är en stolt bärare av den svenska avundsjukan isf. Jag blev skitförbannad för nån dag eller två sen när jag såg nåt debattprogram från Göteborg där nån pamp sa att ingen skulle vilja bli statsminister om lönen var 50 000. Hallå, räknas inte jag? Jag skulle jättegärna ta mig an uppdraget. Dels är det ett hederuppdrag dels är det min enda chans att tjäna så mycket. 50 000 det är sjukt mycket pengar och just nu har jag inga. Jävla idioter!!!

2006-03-30 @ 20:53:15
URL: http://tanya.webblogg.se
Postat av: Shirika

Håller med alla de ovanstående! Måste bara få länka till detta inlägg från min blogg!! Vore du här skulle jag inte kunna låta bli att bara... TOKKRAMA dig!! *Ska man prata om något så tycker jag att man ska vara rak och tydlig med vad man säger. Prata inte om kostnadsmassa, tillgång och efterftågan, produktion och kompetens. Säg som det är istället!* Fan vad jag håller med! Skippa flosklerna!!!!

2006-03-31 @ 16:25:16
URL: http://shirika.blogspot.com
Postat av: Mocca

Bra och insiktsfullt skrivet!
Du är grym på att formulera dig och har stor integritet!
Respekt!

2006-03-31 @ 19:17:35
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: Anna svarar

Linda:
det är ett jobb jag gärna skulle ta :D

Danne:
det är ju det som är problemet! Inte att man måste ta tag i allt själv utan att allt ska vara så jävla individualistiskt. En enskild människa kan inte förändra världen, det kan man bara göra tillsammans.

Tanya:
Det var bland annat det programmet som fick mig att se rött. Jag skulle gärna se dig som statsminister!

Shirika:
Tack, jag blir lite rörd faktiskt.

Mocca:
Tack, nog för att det kändes som svammel mest, men du fattar ju vad jag menade. Respect till dig också. Kanske kan Sverige få bättre medier i framtiden när det finns såna som vi? *s*

2006-04-02 @ 08:34:12
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: Hilana

Att utnyttja andra människors sociala situation för egen vinnings skull tycks stå inskriven med fetstil i övermaktens arbetsbeskrivning.
Pengar styr oss vare sig vi vill det eller inte men nån måtta får det väl ändå vara. Det är ju sjukt att att påstå att man måste tjäna hundratusentals kronor i månaden bara för att man besitter en viss post i samhället. Varför ska man ha mer pengar än man kan göra av med, speciellt då en del av dessa mäktiga människor riktigt skryter om hur sparsmakat de lever (tio-femton år gammal bil, enkel villa i förort, kommunal barnomsorg o.d.) Jag känner mig ilsk som attan.
Tack för ditt inlägg.

2006-04-02 @ 21:34:30
Postat av: Victor

Sluta se så jävla avundsjukt på vad andra tjänar och gör någonting bra av ditt eget liv. Alla föds med olika förutsättningar, alla är olika. Varför klaga över något sånt, som ändå inte kan påverkas?

Skapa en egen förmögenhet och rädda Biaffrabarnen om du vill. Varför ska SEB:s VD knyta mattor förresten? Sätt en idiot utan kunskap, erfarenhet eller kontakter på samma post och företaget kommer gå under istället. Låt en kärnfysiker gräva diken och låt byggarna rita modeller för hur energi ska utvinnas ur antimateria. Förstår du hur fel allt skulle bli? Låt folk skapa sina egna liv efter sina egna förutsättningar och låt dem ha dem för sig själva. Vill Du ha de eftertraktade posterna så Du kan skänka bort pengar till alla som inte kan ta hand om sig själva? Mycket bra idé, du tycker säkert att Robin Hood-skatterna är helt ok.

jag tycker att det är tragiskt att det finns sånna som gråter över orättvisorna istället för att GÖRA något åt dem. Landet är fattigt och det du klagar på är att det inte finns pengar, jag tror det hjälper mer att skapa dem.

2006-08-12 @ 18:18:04
Postat av: Rasmusandrine

just started reborning and just hooked on as much info as poss; thank you

2009-08-21 @ 13:45:43
URL: http://rasmusandrine.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0