Nuke ´em!

Såg igår en bit av dokumentären om atombomberna över Japan. Tyvärr missade jag det mesta men det jag såg var tillräckligt hemskt för att få tårarna att trilla nedför kinderna.

Jag förstår inte hur människor kan vara så grymma. Är allt tillåtet i krig? "Nu har vi uppfunnit en ny leksak så nu gäller det bara att hitta rätt tillfälle att testa den på levande människor..."

Det värsta är väl att det inte är helt otänkbart att det skulle hända igen. Se bara på Irak, hörde på TV att omkring 25000 irakier hade dödats sedan krigsutbrottet. Men what the hell, de var ju säkert militanta muslimer och det vet man ju hur sådana är... lite uppoffringar måste man ju göra för att skapa ett demokratiskt samhälle. Eller?

Inte pratas det om att helt oskyldiga människor dör i kampen.... för vad? Eller mot vad? Är det mer försvarbart att döda oskylciga barn i kampen mot terrorismen än att terrorister mördar oskyldiga barn? Jag förstår helt enkelt inte skillnaden. För dem som inte själva får bestämma om de ska fortsätta sina liv eller inte är det förmodligen ingen skillnad.

Dokumentären why we fight som gick på svt för nån vecka sen var också bra och tankeväckande. Om det är så att krig startas av högst ekonomiska orsaker så kan man ju se det som att oskyldiga människor dödas i rent vinstsyfte.  *nynnar*  "sådan är kapitalismen...." 

bomb


Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag håller med dig. Jag såg också bara delar av dokumentären, men det räckte. Ifrågasatte precis som du hur man kan göra så mot oskyldiga människor. Min man som sett hela dokumentären försvarade USA med en gång. Det fanns tydligen en massa bra förklaringar i början av dokumentären... De visste inte hur farligt det var... Det hade varit krig i många år... De skulle invadera ett land med flera miljoner fanatiker osv, osv. Visst, det kanske fanns massor med bra anledningar, men jag hoppas innerligt att de ansvariga skäms för vad de gjorde. Fruktansvärt!

2005-08-07 @ 09:20:01
URL: http://www.ace.blogg.se
Postat av: Anna

"De skulle invadera ett land med flera miljoner fanatiker "
Just den meningen skrämmer mig mycket. Vad är en fanatiker? NordKorea? Iran? Pakistan? är de fanatiker?

2005-08-07 @ 09:22:17
URL: http://www.litenoettrig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0