Är det konstigt att man laddar ner musik?

Jag tänker ta ett litet exempel från verkligheten.

För ett par veckor sen fyllde min svärfar år, vi köpte en bärbuske till honom och eftersom han gillar musik så tänkte vi köpa en skiva. Nu har vi ingen skivaffär där vi bor men iallafall ett par ställen där de säljer skivor och av vad jag har sett har de en ganska stor skivavdelning.

Vi gick in på första stället där de säljer skivor. Efter en halvtimmes bläddrande hade vi fortfarande bara hittat titlar som "absolute dance mania", "raggarhits", "mera raggarhits", "absolute kids 32", "våra svenska 90-tals favoriter" och så nån gammal skiva med Roxette från 1991. Vi tittade på topplistan men den bestod enbart av diverse idol-medverkande och schlager.

Andra stället var likadant. Trots mycken ansträngning fanns inte en enda skiva med beatles, pink floyd eller roling stones. Det enda vi hittade under fliken märkt R var en skiva med Ronny och Ragge.

Till slut hittade vi ett ställe där de faktiskt hade några skivor av klassisk kaliber. Några beatles skivor (inte alla dock) och queen.  Men det tog några timmar. Glada och lättade betalade vi 175 spänn för revolver albumet. Svärfar blev glad och allt var frid och fröjd.

Men hallå? Är det konstigt att folk laddar ner musik när det inte finns vettig musik att köpa? När iallafall 90% av den musik som säljs är rent skräp?
Jag kommer ihåg hur det var på den gamla goda tiden. Då kunde man gå till skivaffären och sätta på sig ett par lurar och lyssna på de senaste skivorna. Men det gjorde ju inte mitt musikintresse större direkt.
Jag hade råd att köpa en eller ett par skivor i månaden och då var det svårt att chansa och köpa sånt man inte hade hört talas om.

Idag känns den gamla skivaffären lika passé som mataffären vi besökte i Bulgarien 1989. Där människor var tvugna att köa långt ute på gatan och när de kom fram till disken kanske brödet var slut och de fick nöja sig med ägg istället.

Skivbolagen är dumma i huvudet om det tror att de ska kunna ha monopol på skivmarknaden och bara sälja sånt skräp som inte kostar mycket att producera. Utvecklingen går helt enkelt inte att stoppa.

Istället för att känna sig lurade på pengar borde artisterna se möjligheterna med nätladdningen. Möjligheten att slippa pengakåta skivbolag och marknadsföra sig själva. Att tjäna pengar på andra saker runt omkring än själva skivorna.
Men så är det väl mest de stora artisterna som klagar. Petter och Per Gessle som känner på sig att de kanske inte skulle klara sig i en värld där musiken är viktigare än pengarna...


Kommentarer
Postat av: Danne

Jag kan ibland känna för båda hållen. I det ena fallet så är det artisternas lön man tar av (skivbolagen skiter jag fullständigt i egentligen) men å andra sidan så har folk inte råd att punga ut 200 spänn för en platta.

Jag brukar ladda hem några låtar med oupptäckta band. Gillar jag det så köper jag det.
Sen kan jag tycka att ladda hem från ex. Rolling Stones, som tar 1200:- för en konsertbiljett och redan är multimiljonärer är helt rätt.

2006-04-27 @ 16:34:17
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Anna

ji, fast med tanke på att artisterna får typ 5 spänn per skiva så skulle jag lätt kunna betala in det tiodubbla om jag visste att det gick direkt till artisten. Lägg ut skivorna gratis tillsammans med ett kontonr dit man kan skicka ett bidrag om man gillar det man hör, det vore ju det ultimata.

2006-04-27 @ 18:51:12
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: nicelikeia

Go grrl!!! Knacka ner stofilstimmet som tror att musik är för rika. Gå på konsert eller sätt upp en barnota åt dina lokala heroes istället för att hjälpa wanna-be-misslyckade musiker. Stay awake! http://nicelikeia.blogg.se

2006-04-27 @ 20:39:22
Postat av: Max Hobstig

Jag säger bara det. Lever man i webbåldern får man anpassa sig. Det gäller alla aktörer!
Skickar en provlåt som demo. Sätt på ljudet och lyssna och njut :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0