Ett kilo eftertänksamhet...

...eller, what´s all the fuzz about?

16122-480

Cecilia Stegö Chiló har det så svajigt på kulturministerposten att jag tycker synd om henne. Vad är det egentligen hon har gjort?

Förutom att hon har dålig koll på vad kulturministrar egentligen ska syssla med (men det är väl sånt man har politiskt sakkunniga till?) så har hon struntat i att betala TV-licens, något jag själv gjort i ett antal år innan jag blev vuxen och började gilla Public Service. Nu är jag SVT-kramare som helst lyssnar på P1 men det hör kanske inte hit.

Vem blir upprörd och varför?

Med tanke på att hon levt ett antal år i tankebubblan tankesmedjan Timbro så vore det väl egentligen mer underligt om hon faktiskt hade betalt TV-licens. Det vore ungefär som att kräva att Piratpartiets språkrör skulle handla sin musik på Mega-store. Fullkomligt absurt!
Att inte betala TV-licens måste ju vara en ideologisk markering för henne, och en fullkomligt logisk sådan.

Inte heller är det väl speciellt uppseendeväckande att Reinfeldt valt henne till Kulturminister. Man kan tycka att det vore som att sätta en vegan att bossa över Sveriges köttfabrikanter, men gillar man inte kött så gör man inte. Cecilia Stegö Chiló är nyliberal så det skriker om det, men herregud, hon är väl inte värre än den mest blygsamme MUFare.

Den som fått för sig att "nya" moderaterna är mer välvilligt inställd till statligt kulturstöd och public service än de gamla kan tänka om, och den som blir upprörd över att så inte är fallet har uppenbarligen röstat på fel parti i det senaste valet.

Jag är ruskigt nära att utbrista i ett självbelåtet... vad var det jag sa.



Kommentarer
Postat av: moni

Haha, bra skrivet!!!

2006-10-14 @ 12:16:43
URL: http://monitorbloggen.blogspot.com
Postat av: Nilsmaja

Site was very helpful. thank you

2009-03-09 @ 13:25:25
URL: http://nilsmaja.20six.fr
Postat av: Nilsmaja

Site was very helpful. thank you

2009-03-09 @ 13:25:43
URL: http://nilsmaja.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0