Jag orkar inte med det här valet!

16122-454

All osorterad propaganda som bara väller över en genom medierna känns klibbig, trist och sunkig.
Vad sysslar de med egentligen? Förutom att fila på sin retorik?
Finns det någon som sagt något vettigt och/eller intressant genom den här valrörelsen? Något som inte skrivits ner fem månader innan?

Tittade lite på partiledardebatten häromdan och det kändes mest som en riktigt dålig såpa. För det första borde man inte få kalla det debatt när det enda de gör är att tala förbi varandra. Persson hade sin retorik och Reinfeldt sin. Sen hjälper det liksom inte att de är hårda i tonen och säger DU tycker... till varandra hela tiden, när det ändå bara är skådespel. För mig framstår de (liksom alla andra representanter för olika partier) som karikatyrer, marionettdockor i en illa regisserad teater.

Jag vet vad jag ska rösta på, det har jag nog vetat sedan länge. Men de som inte vet, hur gör de?
Jag lyssnade bara en kvart på partiledarpladdret innan jag slog över till något mer intressant (förmodligen idol?) men det som slog mig var

A - Göran Persson sa inte mycket om sossarnas politik utan använde sin tid åt att måla upp en skräckbild av hur det skulle komma att se ut om de borgerliga fick styra

B - Fredrik Reinfeldt kunde inte förklara hur det skulle bli fler jobb om man sänker ersättningarna till arbetslösa och sjukskrivna (och eftersom fler jobb är i princip det enda alliansen pratar om så är det ju en ganska viktig fråga)

Min personliga tanke är att oavsett om man röstar höger eller vänster så blir skillnaden för de allra flesta väldigt liten. Ökade kostnader på ett område kommer följas av minskade kostnader på ett annat, och så är vi tillbaka där vi startade.

Jag har svårt att se hur politik skulle kunna lösa problem som otrygghet, segregation och frustration, sådana problem kan bara människor lösa. Och människor är nog det vi har sett minst av i den här valrörelsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0