kapitel ett - att skriva en nyhetsartikel

Den första dagen hade jag ännu inte börjat läsa på bussen.

Buss 865 går mellan Haninge och Huddinge. Så fort man passerat Jordbro industriområde är det som att gå ett halvsekel bakåt i tiden. Bussen masar sig fram på slingriga vägar genom skogen som då och då bryts upp av en och annan hage där korna lunkar på och tuggar sitt gräs i godan ro.


Nu är det ju tyvärr så att jag blir så lätt åksjuk. Därför brukar jag alltid sätta mig längst fram i bussen, på det där sätet som egentligen är reserverat för äldre och handikappade. Det brukar i alla fall gå bra, och om jag sitter längst fram i bussen och tittar ut genom fönstret, och inte läser, så brukar jag inte bli illamående. Det blev jag inte heller den där första dagen.


 

Föreläsningen skulle handla om nyhetsartiklar. Efter nästan ett års uppehåll från journalistikstudierna skulle vi alltså få sätta igång igen. Det låg ett tungt moln av förväntan över oss allihop. Du vet ett sånt där som brukar infinna sig vid höstterminens start. Det är en slags känsla av att allt är möjligt, gamla misstag och misslyckanden spelar ingen roll och dessutom är det ju så trevligt att få träffa alla igen. Lite äldre, lite brunare och kanske lite klokare än för ett år sedan.


 

Pladdret ville inte riktigt tystna, och vi var alla kanske lite panikartat spända. Först alla frågor. Hur är det egentligen med praktiken? Får man praktisera hos en frilansjournalist? Och hur lång är den? Var det sju eller åtta veckor? När måste man registrera sig? Gör det nåt om man har en rest på 10 poäng?


 Till slut kom vi igång. Att skriva en liten nyhetsartikel kan väl inte vara så svårt?  Det viktigaste först, ingress, rubrik, nyhetskrok. De fem v:na. strykas från slutet. Så långt allt klart. Men i praktiken. Hur gör man nu igen? När man sitter där med den tomma stirrande skärmen framför sig och ska lyckas producera något som inte är fiktion utan fakta. Rent och helt och prydligt, rakt igenom fakta, fast ändå intressant förstås. Och för guds skull, ingen åsiktsjournalistik tack! 

Jag var faktiskt ändå ganska glad över den där första föreläsningen. Över att bli så skoningslöst inslungad i något. Att helt oförberedd tvingas skriva en artikel på mycket kort tid var en ångest som ändå gladde mig på något vis. Jag kände hur det jag som hela sommaren sprungit upp och ner för tusentals trappsteg, som slavat med att dela ut post för 97 kronor i timmen, successivt byttes ut mot en gladare och friare version av mig själv.

Hellre bidragsberoende och lycklig student än en bitter brevbärare, tänkte jag.

Kommentarer
Postat av: Exotica

Åh härliga 865:an. Hur många gånger har jag inte åkt den bussen ut till landet =) Fast det är dock sträckan Lissma - Flemingsberg så jag slipper dom slingriga vägarna (blir också lätt åksjuk).

2006-09-18 @ 15:00:21
URL: http://exotica.blogg.se
Postat av: Ailoanastasia

Very interesting site. I have bookmarked you.

2010-02-02 @ 09:56:44
URL: http://ailoanastasia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0