Motvillig smygreklam

OK, inte för att jag vill, men för att jag måste.
Nu har alltombarn.se lanserats, en sajt med ALLT man som förälder någonsin velat och behövt veta. Från de snyggaste barnvagnarna till de bästa sömtricksen. Tillåt mig gäspa.
Småbarnsföräldrar är en tacksam grupp att kränga grejer till så jag antar att annonsintäkterna inte sinar i första laget.
Men jag ÄR så otroligt trött på dessa självutnämnda barnexperter. Alldeles för ofta i form av någon nybliven mamma/pappa som bara råkar arbeta som journalist och därför har pondus att uttala sig om allt ifrån barnuppfostran och sömnmetoder till att klaga på att man inte får ha med vagnen in på favvocaféet eller att man VISST kan bo med barn i stan.
De klagar och gnäller på hur trötta de är, hur stressig vardagen har blivit och hur jobbigt det är att gå med nedkräkt tröja, hur de plötsligt känner sig efterblivna i karriärrejset och hur ångestfyllt det är att ha barnen låååånga dagar på dagis.
Jaha?
Trodde ni att det skulle bli annorlunda för er eller?
Man kan inte göra allt på en gång.
Vill man göra karriär kan man inte tro att man ska hinna lägga ner lika mycket tid med sina barn som om man vore hemmafru. Och alternativet, vill man vara föräldraledig i tre år för att man tror att det är bäst för barnen, ja då får man väl finna sig i att man inte är speciellt het på jobbfronten.
Roligt är också att ovanstående idiotföräldrar tror att lösningen heter "hushållsnära tjänster". Ok, om du anställer en person som hämtar dina barn på dagis, får du mindre ångest för att du inte hinner träffa dem tillräckligt ofta?

PUNKT

Epilog:

Jag är trött på hetsen, trött på att jobba, trött på att det ska vara så jävla stressigt hela tiden. Jag vill inte åka pendeltåg två timmar om dan för att sitta på et tråkigt kontor med karriärkärringar som tror att världen går under om de inte jobbar hemifrån när barnen är sjuka.
Enda fördelen är att det jag gör nu iallafall är roligt även om arbetskamraterna är torrare än pensionerade nunnor. Men jag letar efter en lösning, det här är bara tillfälligt.

Kommentarer
Postat av: sara

Haha, bra skrivet. Lite bittert, men bra :-)

2007-10-04 @ 19:03:06
URL: http://sarasally.blogg.se
Postat av: En liten tant

Lika lysande som inlägget med relationsrådgivaren.
Vi har fått en helsida/vecka i lokalbladet med just en sådan självutnämnd barnexpert som klagar och skäller på allt och alla som försvårar hennes , den ljusomstrålade förstagångsmammans" tillvaro.
Been there, done that, liksom. Get a grip, eller vad man säger.
Just att familjen inte är ett projekt, att barn inte är något tillfälligt som ska inlemmas i det riktiga livet utan alltför mycket påverkan på detta - det borde BVC banka in i huvudet på folk.
Att det är slitsamt att ha barn - på det svarar vi ja.
Men glädjen är livslång och väger således upp slitet i längden.

2007-10-07 @ 10:38:46
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Anna

Sara:
bitter är mitt mellannamn.
Lilla tanten:
Jag tror att det faktum att folk väntar så länge med att skaffa barn gör att det lättare blir till ett projekt. När man liksom fixat utbildningen, jobbet, villan och allt det andra så ska det "fixas" barn också. Folk borde leva lite mer istället för att ägna sig åt projekt (jag själv inräknad förstås)

2007-10-07 @ 18:14:46
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: Lotta

Men hej och hå. Det var nog en av de värsta föräldrasidor jag varit inne på.

2007-10-08 @ 15:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0