Parfymen

Jag börjar känna mig som huvudpersonen i boken parfymen (mycket bra bok för övrigt).
Inte så att jag saknar doft eller är allmänt psykopatisk men jag har tydligen fått otroligt bra luktsinne.
Jag känner lukter överallt!
 För det mesta är det ganska behagliga sådana, som till exempel nybakat bröd eller olika maträtter (igår vankades det raggmunkar med fläsk på min gata).
Men ibland är det rent ut sagt outhärdligt. Speciellt på pendeltåget.
Igår satt jag framför en tant med äcklig tantparfym. Det stank så vidrigt att jag blev helt illamående. Och blandat med andra människors svaga doft av svett, morgonandedräkt och kaffe blev det nästan för mycket.
Idag klev det på en nyrökt kille och satte sig mittemot. Det kändes som att sitta med en fimp i näsan hela vägen till Sundbyberg. Tog över en timme innan jag blev av med kräkkänslorna.
Usch! Inför stinkförbud i lokaltrafiken...

Kommentarer
Postat av: Inga M

En del doftminnen är starka och går aldrig ur. Glömmer aldrig en kurs jag gick en gång i tiden och bredvid mig satte sig alltid en äldre mindre fräsch dam. Hon formligen stank av oborstade löständer (en sötaktig doft) och lavendel. Den kväljande kombinationen kan jag minnas när som helst. F.ö. så är Parfymen en av mina favoritböcker. Hör till de böcker jag inte kommer att rensa ur bokhyllan och skicka iväg på book-crossing.

2008-01-12 @ 08:47:03
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: design i tid och rum

hej !läste i en annan blog att du gillar boken "Parfymen" det är inte många jag känner som har läst den boken. Jag tycker också om den boken
och har set filmen på bio, fast boken är bättre.
Kram !

Postat av: Haakonelizabeth

I really liked your website. Thank you very much! Its a great website!very interesting and informative.

2009-03-04 @ 14:52:38
URL: http://haakonelizabeth.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0