Dagens överraskning

Ja, ibland blir man förvånad.

Läser i Aftonblaskan att Försäkringskassan drar ner på jakten på FUSKARE eftersom de måste prioritera utbetalningar. Kors i taket. Då kanske man kan förvänta sig att få pengar från dem nån gång under sommaren iallafall (ja jag är optimist!).

Jag som precis har skrivit klart min krönika "det är svårare  att få ersättning från Försäkringskassan är för en kamel att korypa igenom ett nålsöga".
Men, än ska man väl inte ropa hej.

Det är ändå smått fascinerande att kraven på de medborgerliga skyldigheterna (som att inte ljuga för försäkringskassan, att jobba för att få ersättning och att inte vara hemma fastän man inte är sjuk) är så starka samtidigt som de medborgerliga rättigheterna (att få ersättning vid sjukdom, vård av barn och föräldraledighet t ex) knappt verkar existera.

Jag tror att moderaternas satsning på att jaga fuskare inte alls har med fusket i sig att göra utan är ett sätt att få vanligt folk att börja ifrågasätta skattesystemet. För varför betala till nånting man ändå inte kan använda sig av när man behöver? Då är det väl bättre med sänkt skatt och privata avgifter...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0