Medial överdos

Jag orkar inte se på nyheterna längre. Det känns helt absurt, för visst måste man hänga med i vad som händer?

 
Vi får vår världsbild uppstyckad och serverad i femsekundersbitar. Prydligt förpackad med signaturmelodi och stilren inredning, leende människor som tittar in i kameran. Flera gånger om dagen kan vi mata oss själva med den mediala snabbmaten. Jag  undrar om nyhetsfetman är ett ökande problem…

Jag orkar inte, jag har fått en överdos. Nu tror jag att jag väljer självsvält på nyheter.

 
Nya bilder från abu ghraib, tortyr, förnedring, våld och död. Gammal skåpmat egentligen men bilderna kan säkert locka många tittare… Reaktionerna uteblir. För vad har väl FN och EU att säga om brott mot mänskliga rättigheter?

 
Fågelinfluensan är nära, när som helst kan vi drabbas av en världsomspännande pandemi, experter varnar, fågeluppfödare sliter sitt hår… Lite undergångsromantik passar bra i rutan.

 
OS-guld OS-guld OS-guld!

 
De som bor i förorter drabbas oftare av hjärtinfarkt…

 
Invandrare lever kortare…

 
En kvadratmeter i Stockholms innerstad för 40. 000. Som hittat!

 
Vattenfall gjorde en rekordvinst på 700 miljarder förra året…

 
Elpriserna ökar

 
Arbetslösheten sjunker inte trots ökad tillväxt

 
Smygstart på valdebatten, det är ju valår i år

 
Zlatan är värd 100 miljoner kronor

 
Nu ska bidragsfuskarna sättas åt ordentligt

 
Alla mobilsamtal ska sparas i två år

 
Polisen står över lagen och kan inte åtalas för brott, de gör ju bara sitt jobb

 
And so it goes on and on….


Kommentarer
Postat av: Danne

Tyvärr så blir vi matade med sånt som vi ska äta upp och smälta på tre sekunder. Till och med skrämselnyheterna finns i Sverige, varningar hit och dit, "ingen går säker om du inte gör så här" osv.

Om jag hade vart nyhetschef så hade jag visat vad som händer, men jag hade också visat ex folk som hade det kul i parken under en sommardag eller något par som gift sig - då utan att behöva väcka uppmärksamhet för att de är homosexuella eller har något extraordinärt över sig. Helt vanliga människor helt enkelt utan dokusåpestatus.
Roligare nyheter behövs!

2006-02-16 @ 09:14:37
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Mocca

Tack för nyhetsuppdateringen! Jag har i stort sätt bara titta på OS senaste veckan.
Vist är det mkt negativa nyheter, men å andra sidan är det nyheternas uppgift att spegla vad som händer. SÅ händer det tråkiga saker så gör det....

Vad jag däremot hatar är nyhetssändningar som TV3s Update då det mest blir snuttifiering av nyheter.

2006-02-16 @ 10:39:07
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: Anna svarar

Danne: jag vet inte om det är vädret, men jag känner ett stort behov av något annat än död, våld och övervakning

Mocca: Visst händer det tråkiga saker, så är det ju, men jag tycker urvalet av nyheter är så konservativt, fantasilöst och oinspirerande att jag hellre stänger av.
Det spelar ju ingen roll vilken kanal man tittar på så visar de ju samma tio nyheter fast i lite olika förpackning. Det konstiga är att det verkar bli färre nyheter ju fler nyhetssändningar man stoppar in.

2006-02-16 @ 15:31:32
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: Danne

"Det måste vara radion" :)

2006-02-17 @ 13:36:14
URL: http://writers-edge.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0