Plask i musikjournalistdammen

Såg nästan hela studie Virtanen igår. Verkar som om han har börjat vänja sig vid TV-livet nu även om han fortfarande stakar sig en massa och låter fullkomligt menlös, men ja, ja...

Det roligaste med Virtanen är iallafall när han ska prata musik med Fredrik Strage och Jonna what´s her name?
Det blir så fullkomligt tydligt att musikjournalistisk inte i första hand är till för tittarna (lyssnarna, läsarna) utan för resten av invånarna i den mediala plaskdamm  de befinner sig i.
Det ska tävlas i lustiga anekdoter om olika band, och den som kommer på den roligaste beskrivningen eller myntar ett nytt begrepp (ex JC-rock) får en guldstjärna och en plats på musikjournalisternas walk of fame och inte minst äran att bli citerad i tid och otid. Och självklart ska man hela tiden poängtera att man minsann inte är imponerad av komersiell mainstream musik som the sounds utan hellre lyssnar på Embassy.

Jag har bara ett ord för det. Vem bryr sig? (det var faktiskt tre ord...)
Om Embassy är så bra så är det väl bara att kommentera deras musik och berätta varför den är så bra istället för att komma med fåniga små berättelser om att the tough alliance har utfärdat en fatwa över the sounds. Det är bara så otroligt menlöst i sammanhanget.

Nä, jag tycker svensk musikjournalistik skulle må bra av att förnyas lite, snart är det väl på tiden att man börjar tänka på vem det är man gör journalistik för.... vem är det?

Kommentarer
Postat av: linnea

Bra sagt Anna! ( Ja det räcker så faktiskt.. =)
BRA SAGT!

2006-02-09 @ 08:29:55
URL: http://lellelii.blogg.se
Postat av: Catya

Jag tänkte ge Studio Virtanen ett försök, mest för jag bara hört skit om det, men jag gav upp efter de första 5 minutrarna och undrade om jag var dum i huvudet som inte förstod varför han fått chans till att göra tv. Tragik.

Du.. förresten. Fotouppdrag? Do tell! ;)

2006-02-09 @ 11:53:35
URL: http://catya.webblogg.se
Postat av: Danne

Jag kan bitvis hålla med dig. Jag tycker att det borde piffas upp mer, göra språket i recensioner och artiklar mer radikalt och nyskapande istället för att försvara sin "lagoma text" med utsvävningar som inte nuddar på ämnet. Dock så gillar jag konstiga ord som exempelvis "fatwa", det lyfter lite.
Sen gilar jag Virtanen just för att han är så skakig och nästan verkar skräckslagen inför varje program :) (Look fixade talkshowandet mycket mycket bättre!)

2006-02-09 @ 15:03:12
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Anna

Ja, det är ju det som gör det så kul att titta på Virtanen, att han verkligen inte är nån bra programledare. Hade han varit världsvan och jätteduktig hade det ju bara varit tråkigt och intetsägande. Jag väntar hela tiden på att han ska göra bort sig på riktigt och börja gråta eller nåt... det är jättespännande

2006-02-09 @ 15:15:12
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: Danne

Haha!
Han låter ganska underlig när han ska avsluta programmet med sin replik "vi säger så" - som låter precis som han ska börja på ett nytt ämne när programmet istället tar slut.

2006-02-09 @ 17:33:36
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Karlalbertine

I like the site. Shame about the problems with the guestbook.

2010-04-22 @ 13:48:48
URL: http://karlalbertine.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0