Uppsatsskrivandets vedermödor

För mig är det personligt att skriva uppsats. Jag vet inte om det har att göra med att jag är speciellt känslig eller att jag är fostrad till kvinna. Men Jag kan inte ta det som en uppgift som behöver lösas. För mig är det rent personligt. Om det går dåligt så är det på grund av min bristande förmåga, går det bra är det för att jag är en sån lysande personlighet.
Jag känner igen känslorna från förra gången jag skrev uppsats. Depressionen, känslan av att aldrig kunna lyckas med uppgiften. Det bottenlösa hålet av uppsatsångest. Jag vet att det är en del av processen, ändå kan jag inte distansiera mig från det. Jag går helt upp i känslan av att vara en misslyckad idiot.
Att skriva uppsats är för mig en slags organisk process. Från att jag börjar formulera ämnet i mitt eget huvud tills att det är klart, korrekturläst och utskrivet är det som om det får ett eget liv. Uppsatsen växer, vänder och vrider på sig, uppför sig ibland som en trotsig treåring och ibland som en kärleksfull partner. Det är liksom inte jag som skriver uppsatsen, det är den som skriver sig själv, i en ständig kamp med mig.
Efter flera veckors ångest och en känsla av att stampa på samma lilla fläck kan det plötsligt rassla till och ett hundratal pusselbitar ramlar på plats som av sig själva. Hur det går till vet jag inte. Jag skulle iallafall inte kalla det för hårt arbete, även om det är jävligt jobbigt att gå omkring med ångest över att man inte har gjort nånting på tre veckor.
Jag vet, det låter skitflummigt, herregud det är ju bara en uppsats!

jag sa ju det, jag tar det alldeles för personligt.

Kommentarer
Postat av: Tanya

Det känns iaf aldrig som "bara en uppsats", hela världen ska ju vältas. Jag gillar din beskrivning av hur det kan vara. Jag låg sömnlös, rastlös och blängde mig genom nätterna. Ångest och ilska är bara förnamnet. Kanske låter det banalt men det måste väl få vara så. Uppsatsen måste kanske få leka med en som om man vore dess marionettdocka snarare än dess skapare. När den är inlämnad, VG:ad och redo att spridas är rollerna bums ombytta. Då är det du och ditt lilla kärleksverk.

När det är skitjobbigt i mitt liv brukar jag fantisera om när det allt jobbigt är övervunnet och allt blivit lugnt igen. Jag tror man kan hitta energi i sina dagdrömmar...

ps)tack för annonserbjudandet, kanske blir det nåt!

2006-03-22 @ 18:26:13
URL: http://tanya.webblogg.se
Postat av: Mocca

Förstår precis hur du menar och det klart att det är personligt att skriva en uppsats. Det blir som ens egen lilla bebis. Ibland är den jobbig och det spelar ingen roll hur man än gör, det blir inte bra, den rätt som det är flyter det på. Och förhoppningvi kan den stå på egna när det är dag för opponering. Och nåde den som är taskig mot ens lilla skötebarn. Ingen ska komma och säga att mitt barn är fult och har brister.
Eller så tror jag att det kallas prestationsångest....jag är inte säker. Men sak vet jag till 200%, nog är det personligt allt!

2006-03-23 @ 09:11:25
URL: http://mocca.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0