Förortstjej på södersafari

För att förbättra mina levnadsvillkor (jo jag läste i metro att boende i söderförorter löper större risk att dö i förtid) så tänkte jag spendera lite av min tid inne i stan. Sagt och gjort, jag tog tåget till Södra station där dagens stadsvandring tog sin början.

10:15 väckning i Björns trädgård
image790

Eftersom jag hade glömt att söderborna är ena lata jävlar och inte öppnar butikerna före 11 fick jag börja mitt studiebesök med frukost och SvD på Tully´s coffee. Man kan ju tycka att servicen i stan borde vara bättre (i Haninge C öppnar alla affärer kl 10) men, men...

Dagens roligaste nyhet Polisprotester mot ny klädsel. Nej tänk om folk skulle vara mindre rädda för poliser, hur skulle det se ut?

Eller förresten, Sven-Ottos bluffexamen är ju också jävligt kul ;)

Frukost: liten latte och smörgås med parmaskinka och mozarella
image791

next stop Götgatsbacken.

På Götgatan slank jag först in i 10-gruppens affär där jag förälskade mig i nästan varenda väska som fanns. Nu har jag satt upp en väska i vaxduk på min önskelista (hint, jag fyller år snart)

Efter det blev det weekday där jag provade Cheap monday jeans och insåg att mina lår är i akut behov av hjälp! Höll nästan på att falla för erbjudandet "köp ett par basketdojjor och få ett par på köpet" men hejdade mig, jag behöver ju inga.... eller?



slank in på Götgatan 42 som hade tokrea. Där provade jag en rutig klänning från Milkshake som tyvärr inte satt lika snyggt på mig som på Catya.



världens sötaste gatsten sitter i hörnet Götgatan/Folkungagatan
image798

Såg att Bashment på Bondegatan hade öppnat coffee-shop (inte av det Holländska slaget väl?) strålande tycker jag som inte är lika intresserad som äkta sambon av att bläddra i vinylsinglar.



Skymtar snygg tavla genom skyltfönster...


och gatukonst at it´s best


alkoholförbud?
image804

Klart ungen ska ha en retro-kärra!


På söder är den trendriktiga 70-talsvagnen lika mycket uniform som blammotofflorna. På retrorätta barnbutiken Uni kan man pimpa sin vagn med ÄKTA 70-talsdynor. Wow, säger jag bara...

Slank in en sväng på Beyond retro (snyggaste skylten!) men vid det laget var jag redan trött på Kitsch och 70-talsmönster. Blev imponerad av den stora skoavdelningen som var indelad efter färg istället för storlek men annars blev jag nästan illamående av att vandra omkring bland alla nylonkläder
image810

Efter denna lilla utflykt i SoFo begav jag mig bortåt Mariatorget istället.
På Swedenborgsgatan hittar man de fetaste jeansen...
image811

Precis vid Mariatorget hittade jag den underbara affären Pure and simple. Flera mil från knalliga färger och storblommiga mönster kändes den som en behövlig oas. Dessutom var det rea. Hittade en massa snygga klänningar, bland annat de här från By Marlene Birger, Bruns Bazaar och en rosa skönhet som jag tyvärr inte kommer ihåg var det var för märke. Men jag ska nog åka och köpa den imorgon. Bilderna gör inte klänningarna rättvisa...


Paus med ramlösa vid Mariatorget...


Traskade hornsgatan ner och blev kissnödig. Gick in på McDonalds och tog en glass och läste DN en stund.
image819

Sedan kollade jag in både Judits second hand (dyrt men bra urval) och La principessa (litet men otroligt snygg interiör). La Principessa hade en hel del söta klänningar från NoaNoa.



Vandrade tillbaka förbi coola barnaffärerna Matador Kids och Yorrik. Blev stoppad av två tjejer som undrade om jag visste var det fanns några bra Second hand affärer på Hornsgatan. Fick leka bevandrad inföding och försökte så gott jag kunde peka ut vägen till Judits och La principessa
image822

Så var jag tillbaka på Götgatan igen där allt började... och slutade med provning av en klänning på Twist and Tango.
image823

Slutet gott, allting gott...


Kommentarer
Postat av: linda m

underbart! bra jobbat! måste åka till Sofo oxå en dag :-)

2007-06-20 @ 20:10:52
URL: http://lindamangat.blogspot.com
Postat av: Stina

Vilken mysig dag du verkar ha haft, hoppas att det gjorde dig minilite gladare iaf.

2007-06-20 @ 20:39:28
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: Mocca

Vilka underbara foton.
Skönt att se att du pysslar om dig själv.
*kram*

2007-06-20 @ 21:45:02
URL: http://mocca.blogsome.com
Postat av: Mocca

Vilka underbara foton.
Skönt att se att du pysslar om dig själv.
*kram*

2007-06-20 @ 21:45:16
URL: http://mocca.blogsome.com
Postat av: Catya

Åh, hoppas det var en lika skön dag som det verkade.
Tokroligt med bilder. :D
Ang. coffee shop:en så undrar jag faktiskt vad "Fika här" betyder. :)
Gud vad jag vill följa med dig på en sådan runda! *flämt*
Kram.

2007-06-21 @ 08:32:08
URL: http://tokboll.blogspot.com
Postat av: Anna

Linda m:
SoFo var trevligt men jag gillar nog faktiskt kvarteren runt mariatorget bättre, kanske får ta en större runda på den sidan av söder nästa gång?
Stina:
det var mysigt, och skönt väder så jag blev glad för stunden iallafall
Mocca:
Jag pysslar så mycket jag kan :)
Catya:
Absolut. Runda it is! När? Man kanske borde göra en kungsholmen eller vasastan också?

2007-06-21 @ 08:35:15
URL: http://litenoettrig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0