Sagan om storskrutt och lillskrutt...

... eller mitt liv som tvåbarnsmamma.

Nu vet jag att jag kommer skriva något provocerande, men jag känner faktiskt inte igen mig i alla beskrivningar av småbarnslivet. Såg filmen mamma, pappa, barn häromdan och den var rätt kul men det där om sömnlösa nätter med en skrikande unge känner jag inte igen. Är det verkligen så många som har det så eller är det en myt? Jag menar det måste väl vara fler som har det som vi eller är vi ovanligt lyckligt lottade som har fått två mönsterbarn? Jag är varken övertrött, ovårdad, spyfläckig eller hatar mitt liv.

Såhär ser de flesta av mina dagar ut:

Vaknar halv sex av lite grymtande från spjälsängen. Ammar. När matandet är klart brukar lillskruttan vara superpiggelin och ligga och skratta och prata lite i sängen. Gosar lite med världens sötaste bebis innan älsklingens väckarklocka ringer.
Går upp och fixar iordning frukost så att jag och älsklingen kan ha lite mysigt innan han åker till jobbet. Klär på och byter på gostrollet som får sitta i babysittern medan vi äter frukost. Sen somnar hon oftast under tiden.
När älsklingen har åkt till jobbet tar jag min kaffekopp och sätter mig framför nyhetsmorgon, kollar lite mejl och sånt under tiden.
Vid halv åtta väcker jag storskruttan med kramar och pussar. Fixar frukost till storskrutt (ok, här kommer det jobbiga) och försöker få henne att äta upp den. Det kan ju ta en timme eller så.

Plockar fram kläder till storskrutt och gör iordning henne för dagis. Fixar iordning mig själv och sen borstar vi tänderna. Sen brukar det vara dags att mata lillskrutt igen innan vi drar iväg till dagis.
Går hem igen med vagnen och då har lillskrutt påbörjat sin förmiddagssömn. Packar ihop träningskläder, lilskrutt sover i vagnen i hallen. Tar bussen till Farsta och tränar lite. Ammar efter passet. Åker hem och äter lunch, duschar medan lillskrutt sover i vagnen igen. Sitter lite vid datorn eller läser en bok eller nåt annat kul.

Går och hämtar storskrutt på dagis. Fixar och plockar lite hemma medan storskruttan äter mellis. Sen brukar lillskruttan vakna till lite och vilja äta. På eftermiddagen är hon lite piggare och oftast hamnar vi alla tre i sängen där vi ligger och pratar och gosar. (och nu kommer det andra jobbiga) Efter ett tag börjar storskruttan tjata om något (oftast glass) och eftersom jag säger nej (för det mesta) blir jag elaka mamman och storskrutt tjurar inne på sitt rum som jag tycker hon ska städa vilket hon förstås vägrar. Efter ett tag orkar ingen av oss bråka mer och vi säger förlåt, storskrutt har ritat en teckning som fredshandling och rummet förblir ostädat. Ammar.

Vid fem kommer älsklingen hem från jobbet. Lägger sig i soffan med en eller båda skruttarna. Då passar jag på att vika tvätt eller nåt annat eller så åker vi och handlar på Ica Maxi eller Bauhaus om vi har behov av det. Ammar.
Sen är det matlagning och så äter vi middag tillsammans. Lillskrutt brukar av nån underlig anledning vilja äta samtidigt som resten av familjen så då blir det amning och sen får jag äta, men det brukar iallafall vara hyfsat varmt.

Sen brukar det vara dags att göra iordning storskrutt med pyjamas och tandborstning. Lägger storskrutt och tar på pyjamas på lillskrutt som iofs är rätt kvällspigg så hon får sitta i soffan med älsklingen och mig medan vi tittar på Heroes och äter Ben & Jerrys (usch och fy!). Lite mer amning och vid tio har lillskrutt däckat för natten. Jag och älskling är uppe en stund till innan vi går och lägger oss och sover till halv sex nästa dag, sen börjas det om.... förutom på helgerna. Då brukar jag amma och sen somnar vi om och sover ett par timmar till.

Det är så sjukt skönt att inte ha ett jobb att stressa till på dagarna ;)

Kommentarer
Postat av: Catya

... Och jag gör ingenting annat än att hålla med!

Är det folk som är mesiga och klena eller är det vi som har haft tur?



Seb har varit perfekt från stunden han föddes. Aldrig bråk, skrik, tjat och gnäll.

Jag vet inte heller om det rent av bara är jag som gjort ett jävligt bra jobb med att uppfostra honom för ja, om jag nu ska göra det där hemska, att jämföra med andra barn, så är han läskigt idealisk och inte busig, hemsk och vidrig som så många andra jag sett genom småbarnsåren.

Lea verkar dessutom vara ganska lik Seb i sättet.

Nu har jag visserligen bara ett barn, men I get your point, och jag tror inte ens att det är en myt, det är bara svenska föräldrar som är veklingar och inte kan uppfostra sina barn.

Hejja. :)

2008-09-25 @ 08:51:45
URL: http://www.catya.se
Postat av: Catya

Tillägg;

Det känns lite som att nyblivna föräldrar läst på för mycket om hur "jobbigt" det är att ha barn och därmed spelar efter det utan att det är motiverat.



"Jag har hört att jag ska vara trött och nerkräkt, alltså är jag det."

2008-09-25 @ 08:54:46
URL: http://www.catya.se
Postat av: Anna

Catya:

åh vad jag gillar medhållare ;). Vi borde starta nästa självhjälpsTVprogram. Annas och Catyas föräldrautbildning - Gnäll inte så jävligt! ;)

2008-09-25 @ 09:50:32
URL: http://litenoettrig.blogg.se/
Postat av: Catya

Lätt. När börjar inspelningen?

Youtube that fakker. :D

2008-09-25 @ 10:00:53
URL: http://www.catya.se
Postat av: Johanna

Jag är trött och nedkräkt. Även om Nova är jättesnäll och asgosig under långa perioder så har hon åtminstone en panikskrikstund varje dag. Den tar musten ur mig. Ibland "vågar" jag inte gå ut på promenad med vagnen eftersom jag vet att det kommer sluta med att jag får släpa runt henne på armen, vilket inte är helt toppen om man har en timme hem... Jag är nog ganska vek och trött och mesig av mig, men jag längtar ju inte heller tillbaka till jobbet, om man säger så.

2008-09-26 @ 15:32:48
URL: http://www.maersta.se
Postat av: Anna

Johanna:

Nu tycker jag iofs inte att du verkar gnälla så mycket om att det är jobbigt att ha barn så du ska nog inte ta åt dig alltför mycket ;).

2008-09-28 @ 22:11:12
URL: http://litenoettrig.blogg.se/
Postat av: Catya

Johanna: Nee, inte ta åt sig. Jag har stora referensramar. När jag snackar om mesiga, mjäkiga föräldrar så ere så mycket mer än du fin. ;)

Du verkar väl mest prata om det underbara med barn ju! Knasa.

2008-09-29 @ 08:39:59
URL: http://www.catya.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0